Tulisiko alkoholimainonta kieltää kokonaan?

Alkoholimainonta sallittiin Suomessa EU-jäsenyyden myötä vuonna 1995. Mainonnan vaikutuksista alettiin kuitenkin keskustella sitä mukaan kun asiantuntijatieto mainonnan kielteisistä vaikutuksista etenkin nuoriin karttui. Jo viime hallituskaudella enemmistö kansanedustajista allekirjoitti aloitteen alkoholimainonnan rajoittamisesta lasten ja nuorten suojelemiseksi. Alkoholiteollisuuden kiivaan vastustuksen takia asian käsittely kuitenkin tyssäsi.

Nyt lakiesitys alkoholimainontaa koskevien säädösten tiukentamiseksi on vihdoin etenemässä eduskunnan päätöksentekoon. Mielikuvamainonnan kieltämiseen poliittinen tahto ei lakiesityksen valmistelun loppumetreillä silti edelleenkään riittänyt, vaan voimaan astuessaan uudet kiellot koskevat esim. alkoholin ulkomainontaa.

Sosiaali- ja terveysalan asiantuntijoiden keskeisenä viestinä on pitkään ollut, että erityisen tärkeää olisi kieltä alkoholin mielikuvamainonta kokonaan. Mielikuviin perustuva markkinointi hämärtää kansalaisten käsityksiä alkoholin vaaroista ja haitoista. Tutkimusnäyttö alkoholimainonnan haitallisista vaikutuksista etenkin lapsiin ja nuoriin on vahvaa. Alkoholimainonnalle altistuminen mm. aikaistaa alkoholin käytön aloittamista sekä lisää humalahakuista juomista. Nuorena alkanut alkoholinkäyttö lisää edelleen todennäköisyyttä aikuisiän riippuvuusongelmille.
TNS-gallupin tekemän väestön alkoholimainontaa kartoittavan asennetutkimuksen mukaan suomalaiset kannattavat yleisesti alkoholimainonnan rajoittamista. Peräti kolmannes vastaajista oli sitä mieltä, että alkoholimainonnan voisi kieltää kokonaan.  Lähes puolet (45%) vastaajista  katsoi, että alkoholimainontaa ei tule kokonaan kieltää, mutta myönteisiin mielikuviin perustuvaa mainontaa ei kuitenkaan pitäisi sallia. Valtakunnallisesti järjestäytyneet ehkäisevän päihdetyön toimijat toivovatkin, että eduskunnasta löytyisi rohkeutta ulkomainonnan kieltämisen lisäksi viedä läpi suomalaisten vahvasti kannattama alkoholin mielikuvamainonnan kielto.

Vaikka alkoholihaittoja voidaan ehkäistä tutkitusti tehokkaimmin tarjontaa ja saatavuutta rajoittamalla, mainontarajoitusten kaltaisille vaikuttamistoimenpiteille löytyy myös vastustajansa. Lasten ja nuorten suojelemista enemmän vaakakupissa saattavat painaa esimerkiksi kotimaisen alkoholiteollisuuden kilpailukyky tai yksilönvapauden arvostus.

Tule keskustelemaan aiheesta seudulliseen päihdefoorumiin Hämeenlinnan kaupungin kirjaston musiikkisaliin 24.4. klo 18-20!

2 kommenttia artikkeliin “Tulisiko alkoholimainonta kieltää kokonaan?”
  1. avatar Teppo Turja sanoo:

    Ajatus mielikuvamainonnan kieltämisestä on älytön. Neljä vuosikymmentä mainontaa suunnitelleena kykenen halutessani luomaan varttitunnissa strategian kampanjalle, joka on mainostavinaan alkoholia puhtaan informatiivisesti, mutta tosiasiassa sisältää tömäkän mielikuvavaikutuksen. Alkoholimainonta on kiellettävä kokonaan.

    Samalla tarjoan jollekulle gradun aihetta etsivälle hyvän vinkin. Selvitäpä, mikä on jääkiekko-otteluissa käyvän yleisön suhde kaljoitteluun ja tupakointiin ja vertaa tätä väestön keskivertoon. Kuva ”urheiluihmisestä” muotoutuu tragikoomiseksi.

  2. avatar Aarno Järvinen sanoo:

    Hölmöä
    Tarttis päättäjien muistaa mitä tapahtui kieltolain aikaan.
    Aarno Jii

Jätä kommentti

css.php